Perkara yang telah diperbaiki dan dipertingkatkan dalam Windows 10 Build 18282 for Insiders

Microsoft telah mempatenkan satu lagi peranti mudah alih boleh lipat yang mempunyai dua paparan disambungkan bersama engsel. Tidak seperti paten lain, yang ini menunjukkan apl yang berjalan pada dua paparan.

Bilangan aplikasi dan kandungan yang boleh dilihat oleh pengguna pada peranti pengkomputeran mudah alih pada satu-satu masa dihadkan oleh jumlah paparan yang mengandungi peranti dan saiz peranti mudah alih yang lebih kecil menyukarkan pengguna untuk membaca kandungan tersebut. Paten Microsoft menangani masalah ini.

Microsoft telah menerbitkan berbilang paten hari ini. USPTO menerbitkan paten Microsoft bertajuk “PAPARAN APLIKASI GILIRAN UNTUK PERANTI BERBILANG SKRIN” dan ia telah difailkan pada 30 Jun 2017.

“Untuk menangani isu di atas, peranti pengkomputeran mudah alih disediakan. Peranti pengkomputeran mudah alih mungkin terdiri daripada perumah termasuk paparan pertama dan paparan kedua yang dipasang untuk menghadap antara satu sama lain, penderia orientasi yang dipasang pada perumah, penderia orientasi adalah dikonfigurasikan untuk mengesan gerakan terbalik yang menunjukkan bahawa peranti pengkomputeran mudah alih telah dibalikkan ke arah dari sisi pertama ke sisi kedua, dan pemproses dipasang dalam perumah, pemproses dikonfigurasikan untuk memaparkan program aplikasi pertama pada paparan pertama, berdasarkan semasa mengesan gerakan selak ke kanan dari paparan pertama ke paparan kedua, paparkan program aplikasi kedua pada paparan kedua, dan berdasarkan pengesanan gerakan selak ke kiri dari paparan pertama ke paparan kedua, paparkan program aplikasi ketiga pada paparan kedua paparan,” jelas Microsoft.

“Jika aplikasi dipaparkan dalam skrin penuh, peranti mudah alih berengsel yang mempunyai dua paparan boleh membentangkan dua aplikasi pada masa yang sama kepada pengguna. Walau bagaimanapun, jika pengguna ingin melihat aplikasi ketiga, peranti pengkomputeran mudah alih semasa mungkin memerlukan pengguna memasukkan beberapa aplikasi yang berbeza. input untuk membuka dan menutup aplikasi sebelum pengguna boleh melihat aplikasi ketiga. Sistem dan kaedah yang diterangkan di sini telah direka untuk menangani cabaran ini,” bunyi permohonan paten itu.

Terdapat satu lagi paten yang diterbitkan oleh USPTO dan ia bertajuk “MOD PROGRAM APLIKASI BERDASARKAN ORIENTASI PERANTI” dan ia menunjukkan peranti dwi-skrin.

Peranti yang dipatenkan akan dapat melaksanakan aplikasi berdasarkan postur atau orientasi peranti dwi-skrin.

Microsoft telah menjelaskan paten di bawah:

“Untuk menangani isu paparan pembentangan, peranti pengkomputeran mudah alih disediakan. Peranti pengkomputeran mudah alih mungkin termasuk perumah dua bahagian yang digabungkan dengan engsel, dengan bahagian pertama dan kedua yang masing-masing termasuk paparan pertama dan kedua. Paparan mungkin berputar di sekeliling engsel di seluruh kepelbagaian orientasi sudut. Peranti pengkomputeran mudah alih mungkin termasuk penderia sudut, satu atau lebih unit ukuran inersia dan pemproses yang dipasang dalam perumah. Penderia sudut boleh mengesan orientasi sudut relatif paparan pertama dan kedua , dan unit ukuran inersia boleh mengukur orientasi spatial peranti, yang bersama-sama mentakrifkan postur peranti. Pemproses boleh dikonfigurasikan untuk melaksanakan program aplikasi dan, berdasarkan postur peranti, pilih mod paparan bagi program aplikasi yang mentakrifkan susun atur elemen antara muka pengguna grafik yang dipaparkan pada paparan”.

Paten ketiga bertajuk “Pelancaran Aplikasi dalam Peranti Berbilang Paparan” dan ia diterbitkan oleh USPTO hari ini. Paten ini juga menunjukkan apl yang berjalan pada tablet dwi skrin dan peranti kelihatan dioptimumkan untuk aplikasi.

“Teknik untuk pelancaran aplikasi dalam peranti berbilang paparan diterangkan. Dalam satu atau lebih pelaksanaan, radas seperti peranti mudah alih merangkumi berbilang peranti paparan yang saling bersambung. Menurut satu atau lebih pelaksanaan, teknik yang diterangkan di sini membolehkan gelagat pelancaran aplikasi ditentukan berdasarkan maklumat konteks. Contohnya, berdasarkan keadaan konteks yang ditentukan bagi peranti klien berbilang paparan, gelagat pelancaran aplikasi ditentukan dan digunakan untuk melancarkan aplikasi pada peranti klien,” keterangan paten berbunyi.

Tiada telefon, hanya satu lagi komputer boleh lipat kecil.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *